U bent hier: Home › Trainingen › Off-ice programma

Off-ice programma

Kunstrijden is een zeer gevarieerde sport. Om te presteren op het ijs, heb je een goede conditie nodig, controle over en kracht in je spieren, je expressie kunnen tonen in dans, noem maar op. Om dit allemaal te kunnen is het belangrijk om mee te doen met het off-ice programma.
Het off-ice programma kan per seizoen verschillen. Welke mogelijkheden er aangeboden worden staat vermeld op het seizoensformulier.
Mogelijke onderdelen in het off-ice programma:

Pilates

Pilates is een uitgebreid systeem van specifieke oefeningen die uitgevoerd worden op een oefenmat en in een bepaalde volgorde. Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met beheersing en controle, dus met een intense concentratie, een specifieke ademhaling, het werken vanuit je kern/centrum en dat alles met vloeiende bewegingen.

De kunstrijder krijgt een verhoogde longcapaciteit en betere bloedcirculatie door een diepe ademhaling. Spierkracht en flexibiliteit worden verbeterd, vooral die van de rompspieren. De wervelkolom wordt soepeler en kan meer aan. Rondom het bekken wordt alles veel stabieler. De coördinatie, zowel musculair als mentaal, wordt verbeterd. Botten worden steviger en gewrichten soepeler.

Het lichaam komt dus in evenwicht, de houding wordt verbeterd, zo ook het lichaamsbewustzijn en de bewegingstechniek. Dit alles heeft ook  voordelen en aspecten in het dagelijks leven.  Pilates is technisch, en moet ‘precies’ worden uitgevoerd. Het is bewegen van binnenuit met een hoge mate van concentratie en beheersing. De oefeningen zijn niet zo eenvoudig als je op het eerste gezicht zou denken. Als conditie en spiertraining is het een uitstekende ondersteunende training voor het kunstrijden. in afgestemde combinatie met ballet/danslessen is Pilates een basis off-ice training.

Shuttle Run Test

De shuttle run test is een test waarbij de maximale longinhoud ( dus konditie) wordt gemeten.
De test bestaat uit het tussen 2 lijnen rennen met een afstand van 20 meter. Het looptempo begint rustig en wordt naarnate de test vordert steeds verder opgevoerd. Het looptempo wordt aangegeven door geluidssignalen. Bij dit signaal krijg je ook het "trapnummer"te horen. Het uiteindelijke "trapnummer"zegt iets over de konditie. Er is een tabel voor de verschillende leeftijden waaraan voldaan zou moeten worden.
De test is ook heel goed te gebruiken als training voor de konditie.
 
 

-- Geen vermeldingen --


Ogenblik a.u.b. ...